Forside » Uncategorized » Mads og Christian fik millioninvestering på landsdækkende TV: “Nyt koncept til hundeejere”

Mads og Christian fik millioninvestering på landsdækkende TV: “Nyt koncept til hundeejere”

Mads Smith og Christian Yding med hund, VuffeliVuffeli hundeblog

Der er langt fra en tomandsvirksomhed i et kælderlokale til et kontor i Indre København, dygtige medarbejdere og tusindvis af medlemmer samt en rekordinvestering i bedste sendetid. Vuffeli leverer hundefoder direkte til hundeejernes dør og har i den grad medvind i pelsen, men det har ikke været en dans på roser. Mød Mads og Christian, de to hjerter bag Vuffeli.

Sammen har de skabt en nytænkende forretning helt fra bunden, og i den seneste tid er der kommet ekstra opmærksomhed omkring de to venner og deres hjertebarn.

“Er det ikke jer fra Løvens Hule?” Det spørgsmål møder Mads Smith (27) og Christian Yding (32) pludselig en hel del. Og svaret er “jo”. I syvende sæson af det populære DR-program Løvens Hule tonede iværksætterduoen nemlig frem på skærmen med deres virksomhed, Vuffeli, og det har skabt overvældende interesse for det nye hundefoderkoncept.

Det hele startede i foderjunglen

Det hele startede en januardag for fire år siden, da de to venner gjorde alvor af idéen om at bane vejen i foderjunglen. De så et behov for et friskt pust i en støvet branche – og iværksætterånden blev fodret med en mission om at forbedre livet for de firbenede familiemedlemmer og gøre hverdagen som hundeejer nemmere.

“Flere videnskabelige studier om hundesundhed pegede på udfordringer med fejlernæring og overvægt. Og mange hundeejere er i tvivl om, hvad for noget mad deres hund egentlig skal have og ikke mindst hvor meget den skal have. Det gav grobund for, at vi kunne gøre en forskel med en ny tilgang til hundefoder,” fortæller de.

De fik dyrlæge og førende ekspert i klinisk ernæring, Charlotte Bjørnvad, med på holdet som rådgivende dyrlæge, og sådan startede udviklingen af hundemad af naturlige kvalitetsråvarer og foderplaner skræddersyet til den enkelte hund.

De satsede hele opsparingen på 30 tons hundefoder

Mads og Christian sagde deres jobs op og puttede alt, hvad de ejede i Vuffeli. Sammen slog de rødder i et kælderlokale, hvor de var heldige at kunne leje sig ind hos en ven, og Vuffeli blev til virkelighed.

I starten havde de selv alle kasketterne på. De tog telefonen, holdt medlemmerne i hånden og hånd i leverandører. Og cyklede selv ud med hundefoder til medlemmerne, når der en sjælden gang imellem gik ged i teknikken.

“En dag sad vi fast i vareelevatoren i seks timer uden signal eller mad og vand,” fortæller Mads. “Kundeservicetelefonen glødede ovenpå, mens vi var spærret inde,” uddyber Christian med et grin. Efter et par intense timer på meget få kubikmeter og med hjælp fra en kyndig elevatorreparatør fløj de tilbage til telefonen.

Hvalpene vækster

Siden dengang er teamet stødt vokset i takt med Vuffelis vokseværk. Og det gamle lager er blevet skiftet ud med et nyt, der breder sig over knap 2.000 kvadratmeter, hvor der er plads til at imødekomme den store efterspørgsel. Kontoret har nu adresse i Kattesundet (ja, Kattesundet), som huser knap 30 passionerede medarbejdere plus kontorhunden Theo. For det kræver en teamindsats at få det hele til at løbe rundt.

Vuffeli består i dag af et helt hold af hundeadfærds- og ernæringseksperter uddannet i husdyrvidenskab og Animal Science foruden udviklere, et service- og informationsteam og en kommunikationsenhed. Hver morgen løber en glad hund medarbejderne i møde – og de kan ligeledes glæde sig over frekvente besøg fra firbenede venner af huset med forskellige pelse og personligheder. Der er derfor en vandskål i hvert et hjørne på kontorgulvet i Kattesundet.

Selvom teamet i dag er stort, er afstanden mellem ildsjælene kort. Og iværksætterduoen har altid alle fire ben på jorden. Når der er ekstra travlt, folder de selv papkasser på lageret, og de hjælper til, når printeren spytter labels ud til Molly, Bella, Charlie og Luna og de mere sjældne som Daxi, Arnold og Pablo.

Kampen for det gode hundeliv

Vuffeli klinger kærligt og familiært. Men hundejokes og hvalpeentusiasme er forankret i en utrolig seriøs og ambitiøs kerne, hvor bevidstheden om ansvar og kvalitetssikring er stor. De nørder alt fra analyseværdier og afbalancerede aminosyrer til leverandører og logistik.

For det er hverken en robot eller et designermøbel, det hele handler om. Det er hunde af kød og blod og kærlighed – med en vigtig plads i familien. Og vi ved, hvor stor værdi der ligger i madskålen. Det fortæller både videnskaben og store hundeøjne.

Derfor er Vuffeli ikke bare hundemad og foderplaner tilpasset den enkelte hunds behov men også rådgivning og vejledning. Der sidder eksperter klar med svar på hundelivets store og små spørgsmål – og gode råd om alt fra tænder og træning til kærlighed og kalorier er lige indenfor rækkevidde på det travle kontor. 

“Spillerne på markedet er nogle kæmpe store og mega organiserede amerikanske virksomheder, som har milliardbeløb at rykke med, og de er aldrig rigtig blevet udfordret gennem tiderne. Hvordan kan to knægte fra Ballerup og Herlev måle sig med det? Vi har hele tiden holdt vores vision for øje – nemlig at tilbyde en løsning, der sikrer de rette måltider til den enkelte hund. Og vi kæmper for det, vi tror på,” fortæller Mads.

Vores forskelle er vores styrke

Før Vuffeli arbejdede de i hver deres retning. Mads er uddannet fra DTU og har baggrund i Medical Technology, Christian er fra CBS. Men passionen for hunde er de fælles om. De er typerne, der vender sig om, når de ser en hund på gaden eller til festen, og de kan genkende flere hunderacer end de fleste.

“Dem, der kender os, kan skrive under på, at vi er som nat og dag; den ene eftertænksom, den anden fuld af energi. Det har virkelig fået Vuffeli ud over stepperne og været en kæmpe drivkraft. Vores kompetencer matcher hinanden godt, og vi har hinandens ryg,” fortæller Christian.

“Det er lidt et slags ægteskab,” siger de begge med et grin. “I medgang og i modgang.”

På TV med pumpende hjerter

De sidste fire år har der været ekstra tryk på – hver dag. Men da tilbuddet om at være med i DR-succesen Løvens Hule bød sig, blev der trykket ekstra hårdt på speederen. For det var en helt unik mulighed for at invitere alle de danske hundeejere til at prøve Vuffeli. Og samtidig få ultrakompetent sparring med på rejsen.

“Da vi sad i makeup-stolen back stage, lige inden vi skulle til at gå ned af de berømte trapper, var der en make-up artist, som godt kunne se, at vi var ret pressede, og at sveden løb lidt ned af panden. Hun spurgte sødt: Hvem er I, og hvad for en virksomhed kommer I fra? Og vi fortæller, vi sælger hundemad og kommer fra Vuffeli. Hun siger: Ej, hvor sjovt, der er jeg også medlem. Og så tænkte vi: Ej så må vi gøre et eller andet rigtigt, og så fik vi lidt mere ro på,” fortæller de.

Det var dog stadig med tårnhøj puls, de trådte ind foran løverne med deres hjertebarn. Men det gik heldigvis rigtig godt. “Man ser jo kun en brøkdel af det, der skete under optagelserne. Vi fik en masse flotte ord med på vejen, og det var vi super glade for,” fortæller Christian. “Det var en helt vild oplevelse,” er de enige om.

En løve i et hundehus

Mads og Christian landede den største investering i Løvens Hules historie med “drømmementoren” Jan Lehrmann. Og det har givet dem endnu mere blod på tanden til at udvikle og udbrede Vuffeli til endnu flere hundeejere og deres firbenede venner.

En ting er at lande en millioninvestering, noget helt andet er at få faglig opbakning fra en erfaren løve. Og det er Mads og Christian dybt taknemmelige for. Med Lehrmann Ventures ved deres side går Vuffeli en utrolig spændende tid i møde.

Jan Lehrmann siger: “Vi glæder os til at være med på rejsen, og jeg mener faktisk, det er en vigtig opgave, Vuffeli er med til at løfte. De gør noget godt for hunde, der betyder så meget for rigtig mange familier, og hvis vi kan bidrage til at give hundene et sundere og bedre liv og ikke mindst skabe et abonnementsbaseret univers omkring hundens sundhed gennem hele livet, ser jeg et meget stort forretningsmæssigt potentiale i Vuffeli.”

Hvad så nu?

“I første omgang skal vi have sendt en masse pakker afsted til alle vores medlemmer,” fortæller Mads og Christian. Fokus er god service, og omdrejningspunktet er hundenes individuelle behov.

Der bliver arbejdet benhårdt på at skabe endnu mere værdi for hundeejerne og give dem den bedste oplevelse hos Vuffeli. De sidste mange måneders hårde arbejde har allerede båret frugt i form af ny hjemmeside, nye foderblandinger og nyt lager. Og det har givet nye muligheder for at kunne hjælpe mange flere hundeejere og deres bedste venner.

I fællesskab med Jan og resten af teamet glæder de sig til at udvikle deres koncept for at kunne skabe de bedste rammer for et langt og logrende hundeliv. 

Mads og Christian løfter forsigtigt sløret for, at nye produkter er på vej, og visionerne for fremtiden er store.

Læs mere om Vuffeli

Exit mobile version